For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

مصاحبه با ایرنا در مورد اثر آلودگی هوا بر گیاهان دانشگاه صنعتی اصفهان

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آلودگی هوا منجر به خشک و قطع شدن بیش از 800 اصله درخت در این دانشگاه شد.

خشک شدن 800 اصله درخت دانشگاه صنعتی اصفهان براثر آلودگی هوا

استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آلودگی هوا منجر به خشک و قطع شدن بیش از 800 اصله درخت در این دانشگاه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران علی نیکبخت" افزود: بیشتر این خشکی ها در جنگلهای دست کاشت دانشگاه صنعتی اصفهان و در سال گذشته اتفاق افتاد.
مشاور امور فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: این دانشگاه دارای 240 هکتار جنگل دست کاشت با حدود 50 هزار اصله درخت بیشتر از نوع کاج و نارون است.
نیکبخت با اشاره به اینکه این جنگل ها پشت کوه "سید محمد" و پالایشگاه اصفهان واقع شده، تصریح کرد: هنوز شواهدی مبنی بر آلودگی نفتی منابع خاکی و آبی در این منطقه مشاهده نشده اما آلودگی هوا بر روی درختان دانشگاه تاثیر گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه خشک شدن درختان دانشگاه صنعتی اصفهان از سه سال گذشته شدت گرفته است، بیان داشت: کارشناسان و مسوولان این دانشگاه برای جلوگیری از خشکسالی و توانمند کردن درختان طرح هایی را اجرا کرده اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های کشور بیشترین سطح فضای سبز را دارد، افزود: نگهداری درختان و تامین آب در چنین مساحتی با مشکلات خاص روبروست.
نیکبخت خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و در صورتی که چمن ها آبیاری نشوند روزانه 800 متر مکعب آب برای آبیاری درختان و درختچه ها کم داریم.
وی با اشاره به اینکه از پنج حلقه چاه متعلق به این دانشگاه سه حلقه خشک شده ادامه داد: روزانه 30 تانکر شامل حدود 600 متر مکعب آب با هزینه ماهیانه 900 میلیون ریال برای آبیاری فضای سبز و درختان در این دانشگاه خریداری می شود.
به گفته وی آب خریداری شده با آب شور دو چاه فعال دانشگاه مخلوط می شود تا بتوان با کیفیت متوسط به آبیاری درختان و فضای سبز پرداخت.
استادیار گروه علوم باغبانی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ایجاد مخازن "سپتینگ" برای تصفیه فاضلاب و ایجاد پساب برای آبیاری جنگل های دانشگاه یکی از فعالیتهای موثر برای آبیاری بوده است.
نیکبخت با اشاره به طراحی آبیاری قطره ای در این دانشگاه افزود: طراحی آن به اتمام رسیده و امید است تا پایان سال جاری به مرحله اجرایی برسد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر 80 هکتار از جنگل ها از این طریق آبیاری می شود، اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح تمام فضای سبز و جنگلهای دانشگاه به روش آبیاری قطره ای مجهز خواهد شد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه جنگلهای دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان ریه های تنفسی یکی از ورودیهای هوای شهر اصفهان محسوب می شود توجه بیشتر مسوولان برای رفع آلودگی هوا در این منطقه را خواستار شد.

90/5/25

تحت نظارت وف ایرانی